tirsdag 25. oktober 2011

Ukens lesetips: "Fasandreperne" av Jussi Adler Olsen

Fasandreperne

 1987 blir et ungt søskenpar brutalt drept i et sommerhus. Etterforskningen peker mot en gruppe kostskoleelever som kommer fra noen av Danmarks rikeste familier. I mangel av bevis henlegges saken inntil en av de mistenkte ni år senere melder seg og tilstår. Kriminalinspektør Carl Mørck, leder for politiets Avdeling Q for uløste saker, og assistenten hans, Assad, begynner å grave i materialet. De oppdager at saken har forbindelseslinjer fra posedamen Kimmie til tre av landets mektigste menn. De tre leter desperat etter henne, fordi hun vet noe som kan knuse dem. Men Kimmie har sine egne planer for hvem som skal jakte på hvem.

Bok nummer to i serien om Carl Mørck og Avdeling Q er ferdiglest, og jeg er meget fornøyd. Det er sjelden en oppfølger er like bra som forgjengeren, men denne boken er et prakteksemplar av en "nummer to"-bok. Der "Kvinnen i buret" er halsbrekkende spennende og nærmest får deg til å sitte på kanten av stolen mens du leser, er denne boken snikende intens og litt guffen. Man får innblikk i menneskers virkelig mørke sider og av og til måtte jeg legge fra meg boken for å få en liten pustepause. 

ANBEFALES!!!



5 kommentarer:

  1. Har denne og de to andre bøkene i ønskelisten min:-) Ha en fin dag

    SvarSlett
  2. Ja, disse bøkene er bra!

    Det ligger forresten en award til deg på bloggen min.

    SvarSlett
  3. Enig. Jeg likte nesten denne bedre enn Kvinnen i buret for var ikke helt fornøyd med slutten der. Jeg er snart ferdig med neste bok, Flaskepost fra P. Kan ikke si noe for sikkert enda, men jeg synes den kanskje er den beste til nå. Har litt av det beste fra begge de to forrige.

    SvarSlett
  4. Hei, du har fått ein award på bloggen min. =) gå inn på http://bokverdami.blogspot.com/2011/10/har-fatt-award.html for å sjå. =)

    SvarSlett
  5. Enig i at denne er veldig bra, men jeg syntes "Kvinnen i buret" og "Flaskepost fra P" var hakket bedre.

    SvarSlett