mandag 6. august 2012

"De gudløse" av Naomi Wood

De gudløse

Forfatter: Naomi Wood
Forlag: Font
Utgitt: 2012
Antall sider: 282
Kilde: Leseeksemplar fra forlaget

Hvis du ble tvunget til å leve med eller uten gudstro, hva ville du velge? Handlingen i De gudløse er lagt til vår nære fortid, på en fiktiv øy i Nordsjøen utenfor kysten av Storbritannia. I England har religiøs ekstremisme ført til at landet er kontrollert og styrt av Kirken, mens alle medlemmer av Sekulærbevegelsen er blitt forvist til Øya. Der er all religionsutøvelse forbudt, og en fanatisk guttegjeng overvåker samfunnet, på jakt etter troende som de kan terrorisere. Når en engelsk jente ankommer Øya for å finne sin mor, som forsvant sporløst fra England for ti år siden, blir hun raskt en brikke i guttegjengens nådeløse spill om makt, kontroll og kjærlighet. Et spill som ubønnhørlig driver dem mot undergangen.

I april fikk jeg tilsendt denne boken fra Font forlag. Jeg må innrømme at den ble ikke satt fremst i køen av bøker på vent, både på grunn av det dystre omslaget og vaskeseddelen. Var virkelig dette en bok for meg? Samtidig har boken ligget på lur i underbevisstheten, det var noe ved den som pirret nysgjerrigheten min. Og når England i tillegg er mitt absolutte favorittland måtte jeg jo bare gi boken en sjanse. 

Det gikk ikke mange sidene før jeg skjønte at jeg hadde gjort en bokelskers største feil: å dømme en bok etter omslaget. Historien om de gudløse, om Nathaniel som mest av alt vil hevne sin døde far og om Sarah som desperat forsøker å finne sin mor som forsvant sporløst for ti år siden er utrolig. Dyster, mørk og grå, men samtidig vakker, forsiktig og full av håp. 

En annen ting som grep meg ved denne boken er evnen forfatteren har hatt til å forandre vår nære fortid. Jeg har sett at boken omtales som dystopisk, og alle bøkene jeg har lest i denne kategorien har funnet sted i fremtiden. Naomi Watts har derimot på glimrende vis latt sin historie skje fra femtitallet og frem til 1986. Akkurat dette fremkalte mange tanker hos meg underveis i lesningen og ga leseopplevelsen min et ekstra pluss. Tenk om det England som jeg er så glad i og fascinert av hadde vært slik i dag...grøss og gru...

Anbefales på det varmeste!!!

8 kommentarer:

  1. Fin omtale Anette:-) En skal ikke skue hunden på hårene sier de og det kan nok stemme det. Har notert meg denne på den eviglange listen. Ha en fin dag Anette:-)

    SvarSlett
  2. flott omtale på en bok eg ble enda mer nysjerrig på nå :)

    SvarSlett
  3. - ja flott omtale av boken, Anette ღ
    Og takk for tips - Ønsker deg en fin
    dag videre. Klem fra Mette

    SvarSlett
  4. Dette var en bok, og et omslag, som tiltrakk MEG maksimalt! lol Denne skal jeg lese! Takk for fin omtale! :)

    SvarSlett
  5. Virker som en spennende historie!
    Godt skrevet om denne boken, Anette :)

    SvarSlett
  6. Oj! Den boka virker bra spennende. Jeg som er human-etiker og alt.. :) Fin omtale også!

    SvarSlett
  7. Å, nå gleder jeg meg enda mer til denne. Har den stående i bokhyllen ens stund og har i motsetning til hatt den høyt på listen, men så har det likevel stadig dukket opp grunner eller lyst til å lese noe annet.

    SvarSlett
  8. Ja den som hadde hatt tid til masse bøker, jeg har funnet ut at Harry Hole er mannen i mitt liv i noen måneder til... Og jeg har andre ting å gjøre en å lese fant jeg ut. Og siden det ble en crappy sommer med lite sol og strand ble det også lite bøker... ;)

    SvarSlett