fredag 17. august 2012

England i mitt hjerte - #1 "Mesterkokken"


Jeg har alltid vært fascinert av England, men etter at vi var der på sommerferie i fjor har fasinasjonen gått over i total forelskelse. Nå er det bare en og en halv måned til vi reiser tilbake - til Liverpool selvfølgelig - og for å korte ned ventetiden har jeg kommet på et nytt og spennende (?) prosjekt. Jeg skal se et knippe britiske filmer og blogge litt om dem etterpå. 

Først ute er dramakomedien "Mesterkokken" ("Toast") som kom ut i 2010.

På 60-tallets England prøver unge Nigel å vinne sin fars oppmerksomhet gjennom å duellere mot sin stemor i kulinarisk kunnskap. Ferdigheter som snart kommer til å lede ham mot noe større. En bittersøt oppvekstskildring om gudbenådet kokkekunst - som begynner i et kjøkken der smørbrød av ristet brød utgjør selve kronen på verket. 

Filmen er tillatt for alle, og Ingrid (10) og jeg så den sammen for et par dager siden. Ingrids bedømmelse var at filmen var trist og rar. Jeg syns det var en underfundig film, mer trist enn morsom og med små overraskende vendinger som gjorde meg varm om hjertet. Lommetørklet måtte jammen fram en gang også. Men det jeg likte best var faktisk måten de har gjenskapt sekstitallet på, med alt fra klær og hårfrisyrer til interiør og biler.

Konklusjonen blir derfor; terningkast 3 - kanskje mest for spesielt interesserte. 

Har du sett den?




4 kommentarer:

  1. Jeg har ikke sett filmen, men siden jeg er like forelska i England som deg er jeg kanskje spesielt nok interessert til å like den? :) Morsomt prosjekt!

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ikke sett denne filmen, siden jeg muligens er spesielt interessert, så må jeg nok se den :) Takk for tips!
    Klem fra Pia, som også er håpløst forelsket i Englad <3
    (hadde jeg fått med meg mannen, hadde jeg flyttet dit på flekken!)

    SvarSlett
  3. En film jeg må få med meg. Jeg både elsker og hater England. Studietiden min der var fantastisk, men jeg tror jeg liker England bedre fra Norge enn når jeg faktisk bodde der... :)

    SvarSlett
  4. Hei! Artig prosjekt. Jeg gjorde noe av det samme da jeg skulle til Frankrike i sommer, siden jeg ikke har vært der før. Bøkene har jeg skrevet om i bloggen min:

    http://artemisia.bloghog.no

    Jeg har også laget ny blogspotblog, og driver og overfører innleggene far den andre bloggen dit.:

    http://artemisiasverden.blogspot.no

    Jeg elsker også England..) Var der også 10 dager i sommer etter Frankrike, men da i Sør.

    Fin blogg du har forresten. Har en del å lære angående å blogge på blogspot.;)

    SvarSlett