fredag 14. juni 2013

Alle verdens land #4 - Danmark - "Skjulte feil og mangler" av Elsebeth Egholm


Danmark er neste land ut i min iver etter å lese bøker fra alle verdens land. Boken fikk jeg i gave litt tidligere i år, og er slettes ikke verst!

Skjulte feil og mangler

Dette er første bok i den kritikerroste danske krimserien om journalisten Dicte Svendsen. Serien er dramatisert for TV 2 i Danmark. Dictes førtiårsdag får ikke forbigås i stillhet. Venninnene har invitert henne med på utendørskafé ved Århus Å, og både fødselsdag, skilsmisse og nytt hus skal feires. Men elvens mudrete vann gjemmer noe som avbryter feiringen. Det er Dicte som hører lyden først. Den ubehagelige lyden av plast som skraper mot stein. Dicte som får øye på den blå baljen som ligger og vugger i vannkanten, Dicte som svømmer ut og henter den opp. Baljen med det døde spedbarnet. Sammen med den rufsete og kjekke fotografen Bo blir Dicte motvillig satt til å dekke saken - en sak som vekker vonde minner fra fortiden.


Boken er nummer en i en serie om den danske journalisten Dicte Svendsen. Den er umåtelig populær og er i tillegg å se som tv-serie. 

Den falt absolutt i smak hos meg. De mellommenneskelige sidene ved boken var det jeg likte aller best. Plotet syns jeg en stund var litt for usannsynlig, men da løsningen kom fikk jeg et helt nytt syn på saken, og den helhetlige vurderingen er at boken er knallbra!


Anbefales!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar