søndag 16. juni 2013

Smakebit på Søndag - "En mann ved navn Ove" av Fredrik Backman



Her sitter jeg på en søndagsmorgen og hoster og nyser. Har vært gørrforkjøla siden fredag, men en god ting har i allefall kommet av det hele; jeg har lest i et strekk siden da. Den beste boken jeg har kommet over på lenge. Jeg har slukt "En mann ved navn Ove" i ett jafs og den kommer garantert til å sitte i meg en god stund!!

En mann ved navn Ove

Ove er 59 år. Han kjører Saab. Til tross for at han ble sparket som styreleder i borettslaget for flere år siden (i det som Ove selv bare omtaler som «statskuppet»), klarer han ikke å la være å blande seg inn. Han sjekker at alt er på stell, og at ingen bryter reglene.
Men når de nyinnflyttede naboene i rekkehuset midt imot er så uheldige å ødelegge Oves postkasse, blir det opptakten til en humoristisk og hjertevarm historie om rufsete katter, uventet vennskap - og kunsten å rygge med tilhenger. Det som skjer, kommer til å forandre en mann og et borettslag for alltid.



Jeg fikk tilsendt denne boken fra bokklubben og trodde nok som så mange andre at dette var en snurrig bok full av svart humor. Men allerede på side 40 fikk jeg den første "knyttneven i magen" og skjønte at denne boken er så mye mer enn det. Vel er jeg antageligvis av dem som lever seg mer inn i bøker enn de fleste, men ingen kan vel la være å bli berørt av akkurat denne boken. Jeg har ledd på innpust og grått på utpust, alt i løpet av noen sekunder. Og da jeg leste siste side ville jeg bare begynne på nytt igjen.
Historien om Ove er lag på lag med alt livet har å by på av glede, sorger, savn og sannheter. Og at det kanskje er dypere grunner til at noen mennesker går gjennom livet som en tordensky!!

ANBEFALES!!!!

Finn flere smakebiter hos Mari og Flukten fra Virkeligheten :)





23 kommentarer:

  1. Jag läste den här boken för inte så länge sedan, jag tyckte den var underbar :)
    Ha en fin söndag!

    SvarSlett
  2. Oj,når du snakker så entusiastisk om denne boken så må jeg bare notere meg denne. Ha en super søndag,Anette:) Klem

    SvarSlett
  3. Jeg er så enig! Fantastisk bok om Ove, selv om jeg ser ikke alle er like begeistret som meg - og deg :)

    SvarSlett
  4. Det här är en av mina favoriter från förra året och en bok jag känner att jag borde läsa om. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  5. Jeg har akkurat møtt Ove, og gleder meg til å bli bedre kjent med ham! Jeg har ikke kommet så langt enda, men er forundra over at forlaget har reklamert med at den som likte "Hundreåringen som klatret ut av vinduet.." kommer til å like denne også. Ikke så mange likhetstrekk så langt i hvertfall; svensk bok med mannlig hovedrolleinnehaver, det er vel det eneste...
    Takk for en ganske så representativ smakebit ;o)

    SvarSlett
  6. Jeg gråt også av denne boken og synes absolutt de kunne markedsført den som mer enn bare en ny Hundreåringen! Det er en fin bok.
    Jeg håper du blir frisk og rask snart! Og jeg er enig, den eneste gode med å være syk er å få lest :-)

    SvarSlett
  7. Oi, såpass! må nesten prøve denne da ;)

    SvarSlett
  8. Samma bok som jag har smakebit ifrån i dag. Jag älskar den :)

    SvarSlett
  9. Åh, den här är så underbart fin. En av de bästa böckerna jag läste förra året. Kul att den blev översatt till norska också :)

    SvarSlett
  10. Jag läste boken förra året och var helt tagen. Precis som du så trodde jag att boken bara skulle vara humor och så satt jag där med tårar i ögonen (omväxlande med skratt). Den är så bra!

    SvarSlett
  11. Många som hyllar den här, och som man faktiskt kan lita på. :-D Jag kommer säkert läsa den någon gång.

    SvarSlett
  12. Denne boka har jeg vært nysgjerrig på, og nå skjønner jeg at den havner på MÅ-lese-lista mi! Takk for engasjert smakebit!
    Hilsen Pia, som også har en tendens til å (over)leve seg inn bøkenes verden!

    SvarSlett
  13. Trasig å være forkjølet, spesielt nå som det er sommer - god bedring! "En mann ved navn Ove" har jeg hørt en del om i det siste og det virker som en fin historie. Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  14. Takk for smakebiten:) Har hørt mye bra om denne boken:) skal herved skrive den opp:)
    god bedring!

    SvarSlett
  15. Aldri hørt om denne boka før, takk for smakebiten:)

    SvarSlett
  16. Sitter i bibliotek kø på denne, gleder meg til å få tak i den, for den høres kjempefin ut:) Takk for kjempegod smakebit! Ha en herlig søndag!:)

    SvarSlett
  17. Jag följde författarens blogg ett bra tag och där bjöd han på många skratt. Tror att han är en mycket duktig författare och ska läsa denna så småningom. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  18. Artig å sammenligne ekteskapet med et hus på den måten. Det er jo mye sant i det. Takk for kjempefin smakebit, latter og gråt det kan jeg like i bøker :)

    SvarSlett
  19. Alla verkar gilla den här boken. Jag får väl pröva att läsa den jag också.

    SvarSlett
  20. Denne boka har jeg lestye bra om og du bekreftet det også. Jeg har denne liggende, fått den av en venn. Må nok lese den snart:)

    SvarSlett
  21. Denne gleder jeg meg til å lese :) God bedring :)

    SvarSlett