fredag 30. mai 2014

Tilbakeblikk #2

For en tid tilbake fant jeg en liste over bøkene jeg leste fra januar 1998 til  februar 2000, og kom fram til at det måtte være et ypperlig tema til bokbobla. I januar '98 gikk jeg gravid med vårt første barn og hadde all verdens tid til å lese - enn så lenge. Boksmaken min var litt annerledes da, og her er en presentasjon av de siste tre bøkene jeg leste denne måneden:


Jeg elsket serier og fulgte med på det meste som ble gitt ut på den tiden. Kystfolket var en av favorittene. 

I, Phoolan Devi

Phoolan Devi er folkehelt blant de kasteløse i India. Hun tar fra de rike og hjelper de fattige. Allerede som tenåring hadde hun ry som landets ubestridte bandittdronning. Hun drepte 20 menn av høy kaste som hevn for at elskeren hennes ble myrdet og hun selv ble voldtatt og fornedret. Hun unngikk dødsstraff, og satt 11 år i fengsel. Hun ble tilbedt som en gudinne, og historien om hennes liv er filmatisert. Våren 1996 ble hun innvalgt i det indiske parlamentet.

Bøker fra virkeligheten slukte jeg også, og denne syns jeg var både spennende og interessant.


Vargnatt

Ulva hørte Torgeir rope at han ville legge til land fordi vinden var for sterk til å krysse imot. Men da de snudde seg var det bare piskende, opprørt hav i alle retninger. Vinden hylte. Hun syntes det lød som ulvehyl.
    - Jeg vil til land! ropte hun.
    Han hørte henne ikke over bruset fra bølgene. Ulva snudde seg og så en enorm skygge heve seg opp over vannflaten. Det glimtet i kvasse tenner. Ulykke og undergang ventet dem. Uhyret aktet å fortære dem begge. Det var straffen for ... for hva da? For sviket hennes. Hun hadde sviktet ... en eller annen. Det verste var at hun ikke visste hvem.

Ulveøyne av Trude Brænne Larssen var også en stor favoritt og er den eneste serien jeg kunne tenke meg å lese om igjen :)

Har du lest noen av disse bøkene? Hva syns du i så fall?

God helg og klem fra

1 kommentar:

  1. For en artig liste å finne, likte prisen på seriebøkene kun 54,- Håper du nyter den deilige solen vi har om dagene :)

    SvarSlett