søndag 6. juli 2014

Smakebit på Søndag - Fototriss



Vi er i lykkerus her nord med lovnad om opp til 30 varmegrader iløpet av dagen. I dag slår jeg ihop mine to søndagsfavoritter; Fototriss og Smakebit på Søndag, og gir dere en smakebit på hva jeg leser akkurat nå pluss at jeg viser dere hvordan det ser ut her hvor jeg er :)




I går hadde vi også en nydelig dag, og tilbrakte mange timer på Torghatten Camping der vi nøt solen og barna badet. Vi blir nok å ta turen dit i dag også. Vi avsluttet dagen med å se den fantastisk spennende fotballkampen mellom Nederland og Costa Rica - heiet selvfølgelig på sistnevnte- og fikk med oss da den vakre hurtigruta gled gjennom sundet rundt klokka ett i natt. 
Natten var tropisk og det har nok ikke vært under 20 grader, det kjentes. Godt å stå opp til 23 grader i skyggen og sette seg rett ut i solen for å lese litt i en fantastisk god bok. Her kommer en liten smakebit fra Neil Gaimans "Kirkegårdsboken".

"På hver eneste kirkegård tilhører én gravstein ghûlene. Vandrer du lenge nok omkring på en hvilken som helst kirkegård, så finner du den - skjoldet, med sprukken eller knust stein, omgitt av pjusket gress eller frodig ugress, og en følelse, når man kommer bort til den, av noe forlatt. Og den er kanskje kaldere enn de andre gravsteinene, og navnet på steinen er nesten alltid umulig å lese. Hvis det står en statue på graven, er den hodeløs eller så skabbete av sopp og lav at den selv ser ut som en soppvekst. Hvis en eneste grav på kirkegården ser ut som et naturlig offer for simpelt hærverk, er det ghûlporten. Hvis graven gir deg lyst til å være et annet sted, er det ghûlporten.
Det var en på kirkegården til Bod.
Det er en på hver eneste kirkegård.

Finn flere smakebiter hos Mari og Flukten fra Virkeligheten.

Ønsker alle en strålende dag :)





19 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Kyrkogårdar är spännande platser :). Ha en fin söndag.

    SvarSlett
  2. Fantastiska bilder! Och tack för smakebiten :)

    SvarSlett
  3. Det er en så fantastisk nydelig bok :-) Jeg har lest den både på norsk og engelsk, men den er en av de bøkene en alltid skulle ønske en kunne lese for første gang om igjen :-) Ønsker deg en fin sommersøndag!

    SvarSlett
  4. Så härliga bilder :)

    Jag höll på nederländerna, min systers sambos systers man är därfirån :)

    SvarSlett
  5. Ah, dette var en flott smakebit. Nå ble jeg nysgjerrig på Gailman, som jeg så lant har styrt unna siden jeg har tenkt at han skriver ungdomsbøker.. Jeg liker veldig å gå på kirkegårder, og har sett de gravsteinene han skriver om… tror jeg må sjekke ut boka gitt. Og så deilig at varmen har kommet i nord, dere har det enda finere enn oss i helga, men det er godt og varmt i Trondheim også, men overskyet. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Fina sommarblider! Och tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  7. ooopss.der ble denne boka bstillt på biblioteket. Ser ut som mine sommerleseplaner allerede er helt på skjeve veier..hehe.så mange andre bøker har kommet til og snekt seg foran.

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten og kos deg med finværet! Her er det og varmt, men overskyet

    SvarSlett
  9. Flotte bilder Anette!:-) Fint at dere har litt sommervær, er dere vel unt.Har ikke lest noe av denne forfatteren ennå, så jeg noterer meg tittel på bok slik at jeg husker det. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvarSlett
  10. Takk for smakebiten og så deilig med ordentlig sommervarme :) Jeg har enda til gode å lese noe av Gaiman, men en dag ;)

    SvarSlett
  11. Fin fin bok!
    - og så kjipt at Costa Rica ikke gikk videre

    SvarSlett
  12. Riktiga sommarbilder med olika motiv, kul att du lade in temperaturen också.

    SvarSlett
  13. Vilken jättefin bild! Neil Gaiman har jag inte läst något av, men fått många tips om hans böcker. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. Den vill jag också läsa. :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  15. Så kjekt med varme og strålande dagar nordpå - det gjer godt. Takk for smakebit og fortsatt fin sommar :-)

    SvarSlett
  16. Så mycket sommar det är hos dig!

    SvarSlett
  17. Så härligt du har det. Fint trissat :-)

    SvarSlett
  18. Måste se till att prova en vuxen-Gaiman helt enkelt. Har bara läst Coraline hittills.

    SvarSlett