torsdag 12. mars 2015

Bøker lest i 2015 #13 "Jordmoren fra Hope River" av Patricia Harman



HVILKEN BOK? "Jordmoren fra Hope River" av Patricia Harman

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Leseeksemplar fra Bazar Forlag

HVA HANDLER DEN OM? USA, høsten 1929. Patience Murphy jobber som jordmor i Vest-Virginia og tar de jobbene som ingen andre vil ha: Hun hjelper fattige kvinner, som kanskje ikke har mulighet til å betale henne. Hennes arbeid bygger på åpenhet og tillit, men selv holder hun på hemmeligheter fra fortiden som gjør at hun ikke kan åpne seg for noen. I en hverdag hvor Patience møter nesten umenneskelige utfordringer, som sykdom, fattigdom og fordommer, må hun kjempe for å bringe nytt lys og liv inn i en ellers hard verden. 
HVA SYNS JEG?  For meg ble dette en utrolig flott leseopplevelse. Boken er hjertegod og varm, og det er utrolig interessant å lese om de forskjellige fødslene hovedpersonen Patience Murphy er med på. Jeg hang meg litt opp i det enkle språket i begynnelsen, men etter hvert som jeg kom inn i historien ble språket en naturlig del av det hele og passer godt til den nøkterne tilværelsen Patience må leve i depresjonstidens USA.  Jeg håper på en oppfølger og anbefaler den gjerne!



3 kommentarer:

  1. Enig med deg om boka! Så du innlegget mitt om Helgelandsboka som min datter har skrevet? Du bor vel ikke så langt fra disse kommunene.

    SvarSlett
  2. Enig med deg, en skjønn og troverdig skildring av sted, tid og yrke :)

    SvarSlett
  3. Så bra. Jeg har bare lest lest om denne og ikke lest den selv. Men jeg skal huske på den :-)

    SvarSlett