søndag 1. mars 2015

Smakebit på Søndag :)



Vi er sikkert like glade alle sammen for at mars endelig er her. Små vårtegn gjør oss hoppende glade og tanken på solvegger og fuglekvitter gjør ruskevær og mørke kvelder lettere å holde ut. I boken jeg leser akkurat nå fant jeg et lite avsnitt om vårtegnet over alle vårtegn, nemlig gåsa. Jeg blir så lykkelig når jeg ser v-formasjonen kommer flyvende over himmelen. Og så uendelig lei meg når de drar igjen....



USA, høsten 1929. Patience Murphy jobber som jordmor i Vest-Virginia og tar de jobbene som ingen andre vil ha: Hun hjelper fattige kvinner, som kanskje ikke har mulighet til å betale henne. Hennes arbeid bygger på åpenhet og tillit, men selv holder hun på hemmeligheter fra fortiden som gjør at hun ikke kan åpne seg for noen. I en hverdag hvor Patience møter nesten umenneskelige utfordringer, som sykdom, fattigdom og fordommer, må hun kjempe for å bringe nytt lys og liv inn i en ellers hard verden. 

"En lang V av gjess flyr lavt på himmelen, og jeg stopper for å beundre dem.
Hver vår og høst passerer de i nærheten, slik arten deres har gjort i en evighet, noe som får våre menneskekamper til å virke små og smålige. De vet ingenting om kriger, sammenbrudd på aksjemarkedet eller fagforeningskamper. Gjessene gir meg håp, fyller hjertet mitt."


Finn flere flotte smakebiter hos Mari og Flukten fra Virkeligheten.




20 kommentarer:

  1. Denne boka likte jeg godt. Trass i omslag med dame som ser bort, er den realistisk og velskrevet. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Låter som en bok jag skulle gilla.Tack för smakebiten

    SvarSlett
  3. Skal si du fant deg en vårlig smakebit som sto fint til bildene. Håper du koser deg med boken, jeg likte den godt som lettlesing mellom andre bøker hvor det butter mer imot. Jeg har ennå ikke sett vårblomster her i Bergen, men så regner vi vekk for tiden, så det er ikke mye som tørr stikke hodet opp av grusen. Ønsker deg en fin søndag Anette!

    SvarSlett
  4. Tack för en smakbit med vårkänsla! :)

    SvarSlett
  5. Tack för smakebiten och trevlig söndag!

    SvarSlett
  6. Vårtecken är bland det bästa som finns. Jag är nästan säker på att jag såg gulsippor i torsdags när jag åkte buss. Det var i alla fall väldigt gult och det var inte tussilago :)

    SvarSlett
  7. Så deilig hestehovbilde- våren er nær.:) Takk for smakebit.:)

    SvarSlett
  8. Denna är jag lite sugen på att läsa :) Det var ett fint omslag! Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Jeg gruer meg til våren/sommer for når det er lyst virker dagene så mye lengre (selv om de ikke er det) og lange dager har jeg nok av, men så har jeg heller aldri vært vår eller sommermenneske. Foretrekker høst og mørketid:)

    Takk for smakebit og ha en fin søndag videre:)

    SvarSlett
  10. Nydelige bilder, Anette! Det er så deilig når de første blomstene kommer.
    PS: Det var ikke en ekte zombie i smakebiten min, bare en veldig sliten mann :-)
    Ønsker deg en flott søndag!

    SvarSlett
  11. Så härligt det ska bli med vår! :) Tack för smakbiten och ha en fortsatt bra söndag.

    SvarSlett
  12. Gåsunger er så fint :) Boka også :)

    SvarSlett
  13. Den har jag läst och jag tyckte om den. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. Tack för en trevlig smakbit.

    SvarSlett
  15. Så fine vårtegn du har foreviga! Ikke mye vårfornemmelse her enda, i dag er det mer snøstorm enn vår, og gåsetrekkene merker vi merkelig nok mest på høsten da de drar sørover igjen. Ikke så rat at de gjør mer av seg da, de har jo vært nordaførr for å formere seg, ergo er det mange flere på "returen" ;o)
    Boka kom overraskende hit også, men den er enda ikke lest. Det skal jeg nok få gjort noe med etterhvert!
    Takk for fin smakebit, og for påminnelsene, både om at våren er i anmarsj og om boka som skal leses.

    SvarSlett
  16. Oh, den boken är så bra. Ha en fin kväll.

    SvarSlett
  17. tack för den fina smakbiten! den boken får komma på läslistan

    SvarSlett
  18. Låter inte riktigt som en bok för mig, men tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  19. Denne førte jeg opp på leselisten for et par uker siden, så jeg gleder meg enda mer nå som jeg har lest enda en smakebit til fra denne :)

    SvarSlett
  20. Så underbara vårbilder! Precis vad man behöver se nu. :-) Boken du tipsar om har jag också mina funderingar på att läsa. Jag tror den är precis något för mig. Tusen tack för smakebiten!

    SvarSlett