søndag 22. mars 2015

Smakebit på Søndag ☆



I dag er det perfekt vær ute å være inne i. Grått, trist og regnfullt ute er en god unnskyldning for å kose seg inne med en god bok. Akkurat nå leser jeg "Alt lyset vi ikke ser" av Anthony Doer og bare 60 sider ut i boken har den allerede krøpet langt under huden på meg. Boken handler om en blind fransk jente og en spinkel og foreldreløs tysk gutt. De kjemper begge for å overleve og veiene deres krysses i det okkuperte Frankrike. 

"Han skal til å rekke Jutta øretelefonen da han hører - klart og uten forstyrrelser, omtrent halvveis nede på spolen - de raske, drastiske strøkene fra en bue over fiolinstrenger. Han forsøker å holde avstemmingsspolen helt, helt stille. En annen fiolin stemmer i med den første. Jutta trekker nærmere og ser på broren med store øyne. 
Et piano tar opp jakten på fiolinene. Og så treblåsere. Strengene spurter, treblåserne halser bak. enda flere instrumenter kommer til. Fløyter? Harper? Sangen stormer fram og går liksom i ring rundt seg selv."




8 kommentarer:

  1. For en fin bok! Jeg leste Ketil Bjørnstads Veien til Mozart denne uken og vil gjerne tilbake til et musikalsk tema. Takk for supert tips Anette, ser at vi har det samme gode leseværet begge to :)

    SvarSlett
  2. Fin smakebit, Anette! Kos deg med fridag og forhåpentligvis fint vær!

    SvarSlett
  3. Her er det og grått ute, ikke regn men det blåser kaldt. Perfekt lesevær. Sitter og litt på pc og titter på jentetur. Planlegger en jentetur i slutten av april. Takk for boktipset!

    SvarSlett
  4. Det er virkelig vær ute til å være inne i her og :-)
    Jeg har ikke lest Alt lyset vi ikke ser, så den tror jeg at jeg må sette på leselisten :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Denne gleder jeg meg til å lese..:)

    SvarSlett
  6. Ønsker deg en fin ny uke ♥
    -Maia

    SvarSlett
  7. For en fantastisk smakebit, Anette! Jeg liker alltid bøker hvor det er musikk også :)
    Hâper været er bedre, selv om det er greit med en unnskyldning for å bare være inne ;)
    Ha en fin uke.

    Lexxie @ (un)Conventional Bookviews

    SvarSlett
  8. En fantastisk bok!

    SvarSlett